- Ga naar homepage patienten Patiënten
- Patiëntenfederatie Nederland beraadt zich op toekomstige samenwerking rond ZorgkaartNederland
Patiëntenfederatie Nederland beraadt zich op toekomstige samenwerking rond ZorgkaartNederland
Patiëntenfederatie Nederland gaat zich de komende periode beraden op de manier waarop we in de toekomst samenwerken met andere partijen in de zorg om ZorgkaartNederland verder te ontwikkelen. Dit nadat KNMG en FMS vandaag besloten uit de adviesraad te stappen. We zien grote waarde in die samenwerking met vertegenwoordigers van zorgaanbieders, maar constateren ook dat er verschillen van inzicht zijn over de koers en functie van het platform.

De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in het verbeteren van ZorgkaartNederland. Mede dankzij input en terechte kritiek vanuit zorgaanbieders uit onze adviesraad zijn er belangrijke stappen gezet. Zo zijn zowel het volume als de betrouwbaarheid van waarderingen sterk toegenomen. ZorgkaartNederland wordt daarmee een steeds bruikbaarder keuzeplatform voor patiënten én een steeds veiliger platform voor zorgaanbieders.
Geverifieerd meten
De grote vlucht die het geverifieerd meten genomen heeft, speelt daarin een belangrijke rol. Bij geverifieerd meten weten we 100% zeker dat de inzender van de waardering daadwerkelijk in behandeling is geweest bij de zorgverlener of zorgaanbieder. In 2024 was 79,3% van de 286.583 waarderingen geverifieerd. Ter vergelijking: in 2021 was dat nog 49,1% (van de 167.634 waarderingen). Het succes van geverifieerd meten is daarbij wel afhankelijk van medewerking van zorgaanbieders en daarbij zijn helaas nog grote verschillen te zien tussen sectoren.
Over het algemeen blijven de sectoren van waaruit de meeste kritiek klinkt op ZorgkaartNederland het verst achter met het geverifieerd meten.
Moderatiebeleid
Daarnaast is het moderatiebeleid stevig aangescherpt om ervoor te zorgen dat ZorgkaartNederland een veilig platform is, juist ook voor zorgverleners. Er zijn extra controles ingebouwd op inhoudelijke en procedurele correctheid van waarderingen, in lijn met onze gedragscode. Die gedragscode vraagt van patiënten zorgvuldige en respectvolle feedback en beschermt zorgverleners tegen onterechte of kwetsende kritiek. In 2024 leidde dit beleid ertoe dat meer dan 15.000 ingezonden waarderingen zijn geweigerd omdat ze niet aan deze richtlijnen voldeden.
Behoefte aan keuze-informatie
Tegelijkertijd merken we dat de kritiek op ZorgkaartNederland vanuit zorgaanbieders blijft. Vandaar dat wij ons gaan beraden op hoe we die samenwerking vorm willen geven naar de toekomst toe, in overleg met de betrokken partijen.
Patiëntenfederatie Nederland wil ZorgkaartNederland blijven doorontwikkelen tot een betrouwbaar en veilig platform – voor patiënten én voor zorgverleners. We blijven daarbij openstaan voor samenwerking met zorgaanbieders die toekomstbestendig is, bijdraagt aan verbetering en recht doet aan het perspectief van de patiënt.
Juist in een zorgstelsel waarin transparantie over kwaliteit vaak ontbreekt en patiënten maar beperkt zicht hebben op de kwaliteit van zorg, vormt een platform als ZorgkaartNederland een belangrijk middel. De maandelijks één miljoen bezoekers onderstrepen hoe groot de behoefte is aan keuze-informatie die begrijpelijk en toegankelijk is. Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk zowel objectieve kwaliteitsformatie te bieden als informatie die gebaseerd is op ervaringen van andere patiënten en cliënten.